Strony

Monday, October 3, 2016

Figurkowy Karnawał Blogowy XXVI Mój sposób na...


Jakiś czas temu, po opublikowaniu przeze mnie zdjęć ukończonego M8 Greyhound do systemu Bolt Action, zostałem poproszony o tutoriala na zrobienie koców. Teraz, po prawie ośmiu miesiącach, temat tutoriala wraca do mnie, w związku z aktualnym Figurkowym Karnawałem Blogowym.

Mój sposób na... zwinięte koce na pojazdach wojskowych :)

1. Narzędzia i materiały

W pierwszej kolejności należy przygotować następujące narzędzia i materiały:
- biały klej (np. wikol, Patex, etc.)
- klej cyjano-akrylowy
- skalpel lub nożyk do tapet
- wykałaczki
- nożyczki
- kawałek styropianu/styroduru
- linijkę
- pojemnik na klej/wodę
- pędzelek
- nitkę (cienką i mocną)
- chusteczki higieniczne
- cienki elastyczny materiał na pasy (W moim przypadku są to kawałki tworzywa z kartonika po butach dziecięcych)



2. Wykonanie koców

W pierwszej kolejności tniemy chusteczkę higieniczną na paski, które następnie zwijami w ruloniki. Szerokość pasków możecie sobie dostosować do Waszych potrzeb, np. posługując się modelem, na którym chcecie finalnie przymocować koce.


 

Następnie związujemy ruloniki mocną, cienką nitką w dwóch lub trzech miejscach, w zależności od tego, iloma pasami ma taki koc być spięty.



Gdy przyszłe koce są już związane, rozrabiamy biały klej z wodą (2:1) i malujemy ruloniki. Warto je najpierw nabić na drut lub wykałaczkę, ale w przypadku tej drugiej, należy kilka razy okręcić rulonik na wykałaczce w trakcje schnięcia, aby nie przykleiła się mocno do rulonika.


Po nasączeniu klejem, zostawiamy ruloniki do czasu aż klej wyschnie i będą całkiem twarde.


Kiedy klej już wyschnie i Wasze ruloniki będą twarde (prawie jak z plastiku), można zabrać się za dodanie pasów. W tym celu, tniemy elastyczny materiał na cieniutkie paski, po czym przyklejamy je na około ruloników za pomocą kleju cyjano-akrylowego.



Kolejnym krokiem będzie malowanie ruloników. Na potrzeby tutoriala użyłem dwóch różnych kolorów. Ciemniejszy, po prawej, to Vallejo 70.821 German C. Beige WWII. Jaśniejszy, po lewej, to ten sam kolor co poprzenio, rozjaśniony Vallejo 70.918 Ivory.


Po wyschnięciu bazowych kolorów malujemy pasy. Użyłem Vallejo 72.043 Beasty Brown.


Po pomalowaniu pasów całość washujemy. Użyłem do tego celu Vallejo 73.203 Umber Wash. Chusteczka, pomimo nasączeia klejem i kolorem bazowym, dobrze chłonie washa, więc nie trzeba długo czekać na efekt końcowy. Można dodatkowo pokusić się o rozjaśnienie krawędzi pasów lub zastosowanie techniki, dzięki której uzyskamy naturalne kolory skóry, ale ja tak daleko nie poszedłem... Efekt końcowy możecie ocenić poniżej.


Na koniec dwa zdjęcia koców, po przyklejeniu ich do czołgu M4 Sherman.


 

Mam nadzieję, że tutorial Wam się spodoba, a co najważniejsze, że okaże się przydatny przy upiększaniu Waszych pojazdów.

Cheers!

10 comments:

  1. Bardzo fajny poradnik. Przyda się także do robienia makiet fantasy :)

    ReplyDelete
  2. Fajny pomysł na koce i inne rulony.

    ReplyDelete
  3. Doczekałem sie ;) Świetna robota i dobrze opisany tutorial!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mam nadzieję, że osoba która kiedyś pytała powie to samo... bo to było jakoś w lutym ;)

      Delete
  4. Całkiem ciekawy pomysł. Wykonanie również niczego sobie.

    ReplyDelete
  5. Nie dość że super krok po kroku opisany tutorial to jeszcze naprawdę super efekt =)

    ReplyDelete
  6. Fajny tutorial, dzięki za wzięcie udziału w FKB. Wykonałem sobie tą metodą kilka rulonów, podzielę się efektami na blogu ;)

    ReplyDelete
  7. Bardzo pomysłowy i tani sposób. A dodatkowo błyskawiczne zgłoszenie do FKB :)

    ReplyDelete